Page 17 - ogretimelemanikilavuzu
P. 17

GÖRSEL VE İŞİTSEL DERS MATERYALLERİNİN ERİŞİLEBİLİR HALE GETİRİLMESİNE YÖNELİK UYGULAMALAR
Derslerde kullanılan fotoğraf, resim, grafik, tablo, şema, çizim, diyagram, video, ses kaydı, powerpoint sunumu vb. materyaller, görsel ve işitsel ders öğeleridir. Ders içeriklerinde yer alan görsel ve işitsel öğelerin engel türleri dikkate alınarak erişilebilirlikleri sağlanır.
Görsellere Açıklayıcı Alt Metin Ekleme (Alternatif Metin): Alternatif metin, görsel öğelerin içeriklerinin anlatıldığı açıklayıcı metinlerdir. Görme yetersizliği olan öğrenciler ekran okuyucu yazılımları ile görsel öğelere yerleştirilen açıklayıcı alt metinleri okuyabilirler. Ders anlatımında sunularda kullanılan dijital formattaki fotoğraf, resim, grafik tablo, şema, çizim vb. içeriklerin, erişilebilir olması için görsel ders materyallerine açıklayıcı alt metin eklenmelidir.
Ders dokümanlarında yer alan görsellerin niteliklerine göre farklı uygulamalar önerilmektedir:
Basit Görseller: Görsele kısa ve açıklayıcı metinler eklenir.
Karmaşık Görseller: Görüntünün üstüne ve/veya altına daha fazla ayrıntı içeren
bir paragraf eklenir.
Dekor/Biçimlendirme Amaçlı Görseller: Öğrenmeye katkısı olmayan sadece görsel amaçlı yer verilmiş öğelere alt metin eklenmesine gerek yoktur.
Tabloların Erişilebilir Hale Getirilmesi: Tabloların erişilebilir hale getirilmesi için, yapılarına göre basit ya da karmaşık tablolarda, tablonun neyi amaçladığı belirtilerek, veriler arasındaki ilişkinin detaylı bir şekilde açıklaması yapılır.


























































































   15   16   17   18   19