Page 16 - ogretimelemanikilavuzu
P. 16
ERİŞİLEBİLİR DERS MATERYALLERİNİN OLUŞTURULMASI
Özel gereksinimli öğrencilerin öğrenimleri süresince engel türleri dikkate alınarak ders öncesinde, sırasında ve sonrasında ders çalışma ve dersi takip etme süreçlerinde ihtiyaç duydukları ders kaynaklarının erişilebilirliğinin sağlanması esastır.
Ø Basılı ya da erişilebilir formatlarda olmayan ders kaynakları (ders notları, ders kitapları, slaytlar vb.) erişilebilir doküman formatlarında (doc, docx, rtf, pdf, txt, epub vb.) dijital ortama taşınarak oluşturulur. Görme yetersizliği olan öğrenciler için dokümanlarda yer alan görsel öğelere açıklayıcı alt metin (alternatif metin) eklenir.
Ø Ders materyalleri oluşturulurken okumayı kolaylaştıran yazı stilleri kullanılır. (Calibri, Arial, Times New Roman vb.)
ØDers esnasında kullanılan sunularda kullanılan yazı tipi boyutunun okunmaya elverişli büyüklükte olması sağlanır.
Ø Ekran okuyucu kullanan öğrenciler için resim (jpg, jpeg, bmp, png, gif vb.) formatındaki PDF dosyaları erişilebilir değildir. PDF dosyalarının okunabilir, arama yapılabilir ve karakter seçimi yapılabilir bir şekilde oluşturulması sağlanır.
Ø PDF formatındaki metinlerde bulunan altı çizili sözcük ve cümleler, görme yetersizliği olan öğrencilerin kullandığı ekran okuyucu yazılımlar tarafından okunabilir nitelikte değildir. Dijital ortamda doküman oluşturulurken altı çizili sözcüklere yer verilmemesi ya da mevcut dökümanların Word formatına aktarılması sağlanır.
ØPowerpoint dosyalarının (ppt) slayt içerikleri, görme yetersizliği olan öğrencilerimizin erişimini kolaylaştırmak için metin haline dönüştürülerek ders öncesinde kendilerine sunulur.
15